Nätet runt på 365 dagar

Trendsäkra shoppingtips och roliga nyheter

Öka din muskelmassa med kosttillskott

Öka din muskelmassa med kosttillskott

Glutamin är ett kosttillskott som under flera årtionden har varit en favorit hos många kroppsbyggare. Anledningen till detta är att glutamin är viktigt för musklernas funktioner och är en av de vanligaste aminosyrorna i människokroppen. Denna aminosyra för med sig flera fördelar för dig som vill bygga muskler, bland annat så bidrar den till muskeltillväxt genom att öka nivåerna av leucin i muskelfibrerna. Glutamin hjälper även till att minska muskelnedbrytningen och främjar immunförsvaret, vilket gör att du kan hålla dig friskare och inte missa dina träningspass.

Glutamin är ett tillskott som du med fördel kan ta före träningspasset för att minska tröttheten i musklerna och öka nivåerna av tillväxthormon i kroppen. Forskning visar också att glutamin kan vara viktigt för förlust av kroppsfett genom att öka antalet kalorier och mängden fett som förbränns under såväl vila som träning. Detta kosttillskott tar du 5-10 gram av på morgonen då du äter frukost, samt i shakes före och efter träning. För bästa effekt bör du även ta en dos på kvällen.

Kosttillskott för muskeluppbyggnad och återhämtning

ZMA är ett kosttillskott som består av zink och magnesiumaspartat (därav namnet) samt vitamin B6. Det är ett viktigt kosttillskott för dig som tränar hårt och vill bygga muskler, eftersom en brist på dessa viktiga mineraler ofta uppstår hos personer som tränar mycket. Du behöver mineralerna för att bibehålla hormonnivåerna i kroppen och främja en god natts sömn, vilket är viktigt för återhämtningen.

Vid intensiv träning kan nivåerna av testosteron och tillväxtfaktorn IGF-1 sjunka. Faktum är att man i en studie kunde se att de personer som tränade och tog ZMA som ett tillskott signifikant ökade sina nivåer av såväl testosteron som IGF-1. Detta under enbart åtta veckors träning, medan nivåerna av både testosteron och IGF-1 sjönk hos deltagarna i placebogruppen. Som de flesta kroppsbyggare känner till, är IGF-1 och testosteron två viktiga faktorer för muskeltillväxten.

För att få bästa effekt av ZMA bör du ta detta kosttillskott cirka 30-60 minuter innan du går och lägger dig på kvällen. Du bör ta det utan mat och kalcium, då detta gör att upptaget ökar och din sömnkvalitet förbättras. En typisk ZMA-produkt innehåller cirka 30 mg zink, 450 mg magnesium och 10,5 mg vitamin B-6.

Det finns många kosttillskott och de fler som kommer in på marknaden desto svårare blir det för den som inte har koll, läser man på kan man snabbt sätta sig in i vilka kosttillskott som ger resultat.

Leave a Reply