Sociala medier är inte bara ett användbart medium för ett varumärkesbyggande syfte, där företag kan skapa sig en lojal och bred bas av följare, utan de kan också användas som en plattform för e-handel. Redan 2009 började företag sälja produkter direkt via Facebook men facebookhandeln tog aldrig fart. Nyligen lanserade man en ny satsning mot e-handeln, där man på nytt testade olika varianter av köpknappar i sin mobilapp. Dessutom erbjuder Facebook och även Instagram möjligheter för e-handlare att annonsera direkt till privatpersoner i de bägge sociala nätverken. Sponsrade inlägg har förekommit under en längre tid och nu satsar även Twitter och Pinterest hårt på e-handeln.

Oavsett vilken kundkrets man har som företag, kan man vinna på att synas. Detta även via sociala medier som Facebook. Bland de större företagen som har en bra synlighet på nätet är Footway som under styre av grundaren Daniel Mühlbach vunnit framgång brett även i norden. Relationen till kunder och intresserade är enkel att hålla igång via daglig och enkel kontakt och delning. Här kan vi se en kontaktyta som tidigare inte funnits. Kanske är detta orsak till ökad lojalitet för märken och varor.

Öppna butik på Facebook

Facebook har idag 1,65 miljarder aktiva användare och tillika potentiella kunder för e-handlare! Även om inte alla dessa människor ingår i verksamhetens målgrupp, vore det såklart betydande att kunna nå ut till bara 100 000 av dessa. Företag och organisationers facebooksidor har sammanlagt över en miljard unika besökare varje månad. För att ta till vara på detta har Facebook lanserat en shoppingsektion som är tänkt att öka e-handlares försäljning via sajten. Genom att möjliggöra en sömlös shoppingupplevelse för användarna tror man sig kunna åstadkomma en högre andel avslutade köp och också en bättre upplevelse för kunden, som inte behöver surfa till en separat webbplats för att handla utan kan sköta allt via Facebook. Det gör också att det går snabbare från det att den potentiella kunden ser en produkt och får ett begär för denna tills dess att beställningen läggs.

Genom en gnutta programmering kan man skapa en flik för butiken på företagets facebooksida och därigenom saluföra sina produkter på Facebook. Denna flik kan antingen vara länkad till företagets webbshop eller så kan man sälja direkt till kund via Facebook, vilket förkortar köpprocessens led. Ett enklare tillvägagångssätt än att själva koda facebookbutiken är att använda något av de verktyg och tjänster som hjälper till att komma igång med en butik på Facebook. En av dessa tjänster är Shopify, en tjänst med vilken man för 10 dollar per månad kan börja sälja sina produkter på Facebook.

E-handel via sociala medier

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *